Tuesday 26 July 2011

apam pisang ZAL

nape namanya saya letak Apam Pisang ZAL.....sbb resepi asal apam pisang ni daripada Zuriana Abd Latip....hihih...ikut nama asal yg dibagi si zu ni...apam pisang chocmilo.....tp saya tukar nama la...sbb len kali senang sket...tgk nama...org dah tau sapa tuan asal resepi.... apam ni saya kukus dalam acuan lompang...ni pun ikut cara tuan punya resepi ni gak la...adehh...sume nk tiru la aku ni...hohoho...jangan marah ye zu...



apa pun...mekasih pada zuriana abd latip sbb resepi yg sedap banget ni....korang memang kna try wat apam pisang ni...sbb sangat sedap...x jemu makan...asyik nak ngap je...hehehhe....kalo nak sedap lagi...korang letak la chocchip kat atas apam ni sebelum dikukus....saya letak choc rise ni....sedap gak...sbb x ada chocchip...hehehheh...tp kalo sapa yang on diet....jangan sesekali mencoba...heheh...nanti mulut x berhenti...asyik nak makan je apam ni....


apam ni memang teramat lembut la sangat....apam sesedap ni pun anak2 saya tak layan...hurrmmm...pelik sungguh....dorang ni kalo kek coklat...haaaa...baru sibuk...tu pun sibuk nak makan topping nya je...somi saya x berapa suka...tp saya teramat la suka....hehehhehe....apa lagi apam ni dikukus....jadi memang peberet saya la kalo kukus2 ni...sbb hasil kukus memang lembut berbanding bakar....

jom layan resepi....

- 6 biji pisang emas ATAU
- 4 biji pisang berangan
** pisang ni salah satu je ye...bukan letak sume lak

- 1 biji telur
- 1 cwn gula perang
- 1 cwn minyak
- 2sdb ssu cair
- 2sdb ssu pekat
** blend halus sume

- 1 suku cawan tepung gndum
- 1 sdt soda bikarbonat
- 1 sdt baking powder
- 1 sdb serbuk koko
- 1 sdb milo
** ayak sume

- masukkan bahan blend kedalam tepung yg dah diayak....kacau ngan senduk biar sebati.....tuangkan kedalam acuan lompang hingga 3/4 acuan....taburkan ngan choc cip atau choc rise...x pun blh letak pisang yg dihiris nipis....
- kukus selama 15min

** acuan hendaklah disapu minyak atau marjerin sblm masukkan adunan

tq to Zuriana Abd Latip....4 d yummy resepi


senang je kan..apa lagi...try le...kompem ketagih...hihii

No comments:

Post a Comment